18.5.2011 | Uutiskirje 10 2011

Kassa kehittää sähköistä asiointia

Luottamusmiesten kannattaa opastaa liiton jäseniä siihen, että nämä mahdollisuuksiensa mukaan hoitaisivat työttömyyskassa-asioita verkon kautta sähköisesti. Jatkohakemuksen lähettäminen onnistuu netissä, ja sieltä pääsee tarkastelemaan omia tietojaan.

Jäsen on voinut viime syyskuusta lähtien katsoa työttömyyskassan sähköisessä asioinnissa omia hakemuksiaan, maksuilmoituksia, jäsenyyksiä, tulevia maksuja ja päivärahan kertymätietoja. Kaikki päätökset, jotka edelleen myös postitetaan jäsenille, voidaan tarvittaessa tulostaa sähköisestä asioinnista.

Päivärahan jatkohakemuksen on jo pitemmän aikaa voinut tehdä verkon kautta. Se on hakijan kannalta nopein tapa toimia. Ensimmäistä päivärahahakemusta (iso hakulomake) ei kuitenkaan vielä voi lähettää netin kautta, se on toistaiseksi lähetettävä postitse.

Verkossa täytettävä hakemus ohjaa täyttämään hakemuksen oikein. jos hakemuksessa jättää jotain täyttämättä tai täyttää virheellisesti, hakemuksessa ei pääse eteenpäin. Tietysti jokaisen on osattava antaa oikeat tiedot, eli hakija vastaa tietojen paikkansapitävyydestä.

Pankkitunnuksilla toimiva järjestelmä on turvallinen ja luotettava. Lisäksi sähköisessä asioinnissa säästää postimaksun.

Lisätietoa sähköisestä hakemisesta kassan sivuilla:
.

Tarvittaessa neuvoa sähköisen jatkohakemuksen täyttämiseen saa myös työttömyyskassan puhelinpalvelusta, puh. 020 690 455.

Ensihakemuksen lähettämistä valmistellaan

Työttömyyskassa valmistelee myös mahdollisuutta ensihakemuksen jättämiseen verkon kautta.

Tosin liitteet, mm. palkkatodistukset, täytyy edelleen lähettää perinteisellä postilla vielä
senkin jälkeen, kun ensihakemuksen sähköinen jättäminen jossain vaiheessa tulee mahdolliseksi.

Päivärahaoikeudet selville sivuilta

Metallityöväen työttömyyskassan verkkosivuilta löytyvät tietenkin myös perustiedot siitä, miten on toimittava, jos jää työttömäksi. Sivuilla olevalla päivärahalaskurilla saa suuntaa antavan tiedon oman päivärahan suuruudesta.

Sivuilla on laajasti tietoa oikeudesta eri päivärahoihin sekä niiden määrien määräytymisperusteista.
Työttömyyskassa voi maksaa jäsenelleen työvoimapoliittisten ja muiden päivärahaoikeuksien täytyttyä työttömyys- tai koulutusajalta ansiopäivärahaa, päivärahaa korotetulla ansio-osalla, päivärahaa muutosturvan ansio-osalla tai soviteltua päivärahaa.

Työvoimapoliittisen koulutuksen ja omaehtoisen koulutuksen ajalta kassa voi maksaa ylläpitokorvausta tai korotettua ylläpitokorvausta. Lisäksi kassa maksaa vuorotteluvapaan ajalta vuorottelukorvausta.

Lisätietoja:
kassan toimistopäällikkö Irene Niskanen, irene.niskanen@metalliliitto.fi, puh. 020 77 41251