3.6.2010 | Uutiskirje 10 2010

Liittovaltuusto: Palkkaratkaisu olisi ollut myönteinen viesti

Metalliliiton liittovaltuusto paheksuu työnantajien haluttomuutta sopia teknologiateollisuuden palkankorotuksista juuri keskeytyneissä palkkaneuvotteluissa. Palkkaratkaisun syntyminen tänä keväänä olisi ollut myönteinen, vakautta ja tulevaisuudenuskoa luova viesti.

Kevätkokoukseensa kokoontunut liittovaltuusto muistuttaa työnantajia lupauksista, joita on annettu paikallisesta sopimisesta työpaikoilla. Osalla työpaikoista paikallinen sopiminen on edelleen työnantajan sanelua.

Liittovaltuusto käsitteli Metalliliiton teollisuuspoliittisen ohjelman. Liittovaltuusto vaatii, että Suomi vaikuttaa kansainvälisiin ilmastopoliittisiin ratkaisuihin niin, että päätökset eivät heikennä suomalaisen palkansaajan ja teollisuuden mahdollisuuksia. Maailmanlaajuisilla, sitovilla sopimuksilla on taattava tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus.

Suomalaisen teollisuuden edun mukaista on, että kansainvälisen talouden yhdentyminen jatkuu ja vapaakauppa lisääntyy. Se ei voi kuitenkaan tapahtua ilman yhteisiä kansainvälisiä rajoituksia ja valvontaa.

Liittovaltuusto peräänkuuluttaa valtiolta asennemuutosta teollisuuspolitiikkaan. Hallituksen on paneuduttava vakavasti teollisuuden toimintaedellytysten aktiiviseen ja määrätietoiseen kehittämiseen, liittovaltuusto vaatii.

Liittovaltuusto kokoontui 1.-2.6.2010 Helsingissä.

Se denna nyhet
på svenska