Liitto-oravat vauhdittavat jäsenhankintakampanjaa

SAK:n ja liittojen jäsenhankintakampanja käynnistyy huhtikuun alussa viikolla 14. Kampanjan keulakuvina ovat viimevuotisen kampanjan tapaan Duudsonit.

Työsuojelun teemaseminaari Murikassa

Asbesti-ilta Kuopiossa

Kuopiossa pidetään 28.4. avoin yleisötilaisuus, jossa käsitellään asbestille altistumista. Tapahtuman järjestää Hengitysliitto Heli ammattiliittojen ja SAL:n kanssa.

Luottamushenkilö, turvaa selustasi koulutuksella!

Edunvalvojana sinun tulee tuntea tehtäväkenttääsi liittyvät asiat. Koulutus alkaa perus- ja jatkokurssista. Valitse juuri sinulle sopiva ajankohta kouluttautua.

Liitto-oravat vauhdittavat jäsenhankintakampanjaa

Kampanjan keulakuvina ovat viimevuotisen kampanjan tapaan Duudsonit.

Tämän vuoden kampanjassa he esiintyvät liitto-oravateemalla: Kun työntekijän oikeuksia poljetaan tai nuorella työntekijällä menevät työelämän pelisääntökiemuroissa jauhot suuhun, rientävät apuun ammattiliiton liitto-oravat.

Kampanjaan on tuotettu kymmenkunta videota, joista osa esitetään televisiossa Sub-kanavalla 5.4. alkaen. Videot esitetään ennen ja jälkeen mainoskatkon sekä kanavatunnisteissa. Kaikki videot julkaistaan netissä sivustolla
. Kampanjan kohderyhmänä ovat työelämään tulevat tai äskettäin tulleet nuoret.

– TV-kampanjalla pyritään tavoittamaan niitä nuoria, joilla ei työpaikoillaan ole luonnollista yhteyttä ay-liikkeeseen. Haluamme lisätä SAK:laisen ay-liikkeen näkyvyyttä nuorten keskuudessa ja markkinoida uusittua liitot.fi -sivustoa, sanoo järjestösihteeri Anita Spring SAK:sta.

Hän toivoo, että myös työpaikoilla tapahtuu kampanjan aikana ja nuorille ja uusille työntekijöille tarjotaan aktiivisesti jäsenyyttä.

– Liitoille jäsenhankinta on vakiintunutta toimintaa. Yhteisellä kampanjalla haluamme tukea tätä liittojen työtä.

Viime vuoden kampanjan tapaan tänäkin kesänä toteutetaan kesäfestarikiertue, joka käynnistyy toukokuun lopussa ja jatkuu koko kesän. Festareilla kierretään liitto-oravateemalla ja myös Duudsonit osallistuvat muutamaan tapahtumaan.

Jäsenhankintakampanjaan liittyy jo käynnistynyt ammattioppilaitoksia kiertävä kesäduunarikiertue, joka jatkuu huhtikuun puoliväliin ja kesäduunaripuhelin. Kesäduunaripuhelin palvelee toukokuusta elokuun puoleenväliin. Tänä vuonna SAK:n yhteistyökumppanina kesäduunaripuhelimessa on STTK.

Kampanjan yhteydessä on uusittu Työelämän pelisäännöt - Arbetslivets spelregler -esitteet.

Kampanja-aikataulu:
– Käynnistys 5.4. Sub-kanavalla
– Kampanja ja uudistunut ilme liitot.fi:ssä 5.4. alkaen
– Kesäfestarikiertue toukokuun lopusta elokuun alkuun
– Kesäduunarikiertue huhtikuun puoleenväliin asti
– Kesäduunaripuhelin 0800 179 279 toukokuusta elokuun puoleenväliin ma-pe klo 9-15.

Lisätietoja kampanjasta: järjestösihteeri Anita Spring, SAK, anita.spring@sak.fi tai puh. 020 774 0206.

Työsuojelun teemaseminaari Murikassa

Liiton työsuojeluyksikkö järjestää perinteisen kaksipäiväisen työsuojelun teemaseminaarin Murikka-opistolla 11.-12.5.2010. Seminaarin teemat liittyvät tänä vuonna työhyvinvointiin ja työaikoihin sekä turvallisuuteen.

Seminaari aloitetaan tarkastelemalla turvallisuuden edunvalvonnan historiaa ja ajankohtaista tilannetta. Liittojen yhteisen työhyvinvointihankkeen käsittelyn jälkeen kuullaan tutkimusprofessori Mikael Sallisen ajatuksia työajan ja hyvinvoinnin yhteydestä. Ensimmäinen päivä päätetään tarkastelemalla metalliteollisuuden työaikamalleja ja työterveyshuollon näkökulmaa asiaan. Toisen päivän aihekokonaisuus käsittelee eurooppalaista työsuojeluteemaa, jollaiseksi on vuosille 2010-2011 valittu kunnossapidon turvallisuus. Lisäksi kuullaan ajankohtaisesta työssä jatkamisesta ja eläkeryhmien työstä.

Seminaari on tarkoitettu työpaikkojen työsuojeluvaltuutetuille, pääluottamusmiehille ja - sikäli kun tilaa jää - työsuojeluasiamiehille. Myös työnantajan ja muiden henkilöstöryhmien edustajat ovat tervetulleita hintaan 200 € (sis. alv.) / hlö (hinta sisältää seminaariohjelman, materiaalin ja täysihoidon 1 hengen huoneessa).

Metalliliiton jäsenille seminaari on maksuton. Ellei työnantaja maksa ansionmenetyskorvausta ja matkakustannuksia (ensisijainen tapa), maksaa liitto jäsenilleen kurssistipendin ja -päivärahan sekä matkakorvaukset yleisen kulkuneuvotaksan mukaan. Majoitus on kahden hengen huoneissa.

Seminaarin tarkempi ohjelma nähtävissä myös liiton
sivuilla
.

Ilmoittautumiset ma 26.4.2010 mennessä Metallityöväen Liiton työsuojeluyksikköön
Mari Kostamolle, sähköposti: mari.kostamo@metalliliitto.fi. Osallistujat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä.

Lisätietoja seminaarin sisällöstä antavat työsuojelutoimitsija Micke Porkka, puh. 0202 77 41120
ja työsuojelusihteeri Marjut Lumijärvi, puh. 020 77 41136.

Asbesti-ilta Kuopiossa

Tilaisuus pidetään keskiviikkona 28.4. klo 16.30–20.00 Kuopion kaupunginkirjastossa, Maaherrankatu 12, Kuopio.

Kahvitarjoilua varten ilmoittaudu 19.4.2010 mennessä Anja Tanskaselle, puh. 020 757 5139, anja.tanskanen@heli.fi.

Lisätietoja: Tarja Pajunen, puh. 020 757 5138, tarja.pajunen@heli.fi.

Ohjelma

16.30–17.30 Ilmoittautuminen ja kahvitarjoilu. Kuopion Seudun Hengitysyhdistys paikalla,
tarjolla neuvontaa, ohjausta ja materiaalia

17.30–17.40 Tilaisuuden avaus. Veikko Korpela, johtaja, asbestityöryhmän puheenjohtaja, Hengitysliitto Heli.

17.40–18.20 Asbestille altistuminen ja asbestisairaudet. Panu Oksa, ylilääkäri, Työterveyslaitos.

18.20–19.00 Ammattitaudin toteaminen ja korvaukset. Sirpa Kukkonen, korvauslakimies.

19.00–19.10 Asbestille altistuneen ja sairastuneen neuvonta, ohjaus ja kuntoutus. Tarja Pajunen, sosiaali- ja terveysturvan asiantuntija, Hengitysliitto Heli.

19.10–19.20 SAL ja asbestikuntoremonttikurssit.
Pasi Ylitalo, toiminnanjohtaja, Suomen Ammattiliittojen Lomajärjestö SAL.

19.20 – 19.35 Ammattiliittojen puheenvuoro. Hannu Ulenius, työsuojelusihteeri, Paperiliitto

19.35 – 19.45 Loppusanat

30.3.2010 | Uutiskirje 6 2010

Luottamushenkilö, turvaa selustasi koulutuksella!

Syksyn koulutustarjonta löytyy kurssihaitarista ja opinto-oppaasta sekä liiton verkkosivuilta.

Työsuojeluvaltuutetut, -varavaltuutetut, -asiamiehet sekä työsuojelutoimikuntien jäsenet:

26.—30.4. Työsuojelun peruskurssi
17.—21.5. Työsuojelun peruskurssi
24.—26.5. Työsuojelun täydennyskurssi — Riskien arviointi
31.5.—4.6. Työsuojelun peruskurssi

Luottamusmiehet, edunvalvontatehtävissä olevat:

3.—7.5. Luottamusmiesten peruskurssi
24.—26.5. Metallin täydennyskurssi — Ennakoiva muutosturva
31.5.—2.6. Metallin täydennyskurssi — Paikallinen sopiminen
31.5.—4.6. Palkkatekniikan kurssi
---

Tiesitkö, että kesäkuun kursseille voit ottaa 3-13 vuotiaat lapsesikin mukaan? Liitä kurssihakemukseesi mukaan lähtevien lasten syntymäajat. Metalli ei veloita lasten mukana olosta mitään ja lasten hoito on järjestetty kurssin ajan. Tarjoamme sinulle laadukasta opetusta, sekä kurssipaikan joka taipuu myös perheiden tarpeisiin.

Muksut mukaan -kurssien aiheet:

7.6.—11.6. Työsuojelun peruskurssi
Luottamusmiesten peruskurssi
Kokoustoiminnan kurssi
Ammattiosaston asiakirjat ajan tasalle

14.—18.6. Työsuojelun jatkokurssi (2. viikko 30.8.—3.9.)
Luottamusmiesten jatkokurssi (2. viikko 30.8.—3.9.)
Järjestötoiminnan peruskurssi
Kirjoitan, siis ajattelen