2.11.2009 | Uutiskirje 23 2009

Päivärahan käsittelyaika lyhentynyt

Metallityöväen työttömyyskassa on saanut purettua hakemusruuhkaa. Ensimmäisten hakemusten käsittelyaika on nyt noin kuukausi. Kassalla on kuitenkin edelleen kädet täynnä työtä.

Tänään eli 2.11. alkaneella viikolla käsitellään niitä ensimmäisiä hakemuksia, jotka ovat saapuneet työttömyyskassalle viikoilla 41-42. Käsittelyä odottaa 4 010 työttömyyspäivärahahakemusta, joista 2 421 on ensimmäisiä hakemuksia. Lisäksi kesken on 2 000 hakemuksen käsittely pyydetyn lisäselvityksen vuoksi.

Kassasta muistutetaan, että tilanne saattaa jossain vaiheessa jälleen heikentyäkin. Työttömyysennusteet ensi vuodeksi eivät lupaa hyvää ja kassaa ruuhkauttavia massalomautuksia saattaa Metalliliiton sopimusaloilla tulla edelleen.

Sisään tulevan postin määrä ei työttömyyskassassa ole juurikaan vähentynyt, sillä päivärahan jatkohakemuksia saapuu tuhansia viikoittain. Myös vuodenvaihde tuo kassalle lisähaasteen: mahdollisia maksupäiviä sekä työpäiviä on juhlapyhien takia vähemmän, minkä lisäksi 1.1. voimaan tulevien lainmuutosten opiskelu vie oman aikansa.

Työttömyyskassan työtilannetta voi seurata
liiton sivuilla.