Liittotoimikunta hyväksyi työehtosopimuksia

Metalliliiton liittotoimikunta on hyväksynyt neuvottelutulokset uusiksi työehtosopimuksiksi autoalalla, jalometallialalla, pelti- ja teollisuuseristysalalla, tietoliikennealalla sekä puolustusministeriön työpaikoilla.

Hanki lisätietoa yritystaloudesta

Yritystalouden avaimet -kurssi pidetään Kirkkonummella 29.-31.10.2009. Kurssi on etenkin Metalliliiton luottamushenkilöille tärkeä ja antaa hyödyllistä tietoutta yritystaloudesta.

SAK-nuorilla uusien jäsenten viikonloppu

SAK:laisten liittojen uudet kasvot esittäytyvät 31.10.-1.11. Kiljavalla. Tapahtuman nimenä on "Halloween SAK-nuorten tapaan".

Asiaa asbestista

Asbestille altistuneille on tarjolla viikon kuntoremonttikurssi Oulussa sekä avoin iltatilaisuus Turussa. Oulun kurssille viimeinen ilmoittautumispäivä on ke 23.9.

Teknologiateollisuuden TES liiton sivuilla

Teknologiateollisuuden uusi työehtosopimus on lisätty Metalliliiton sivuille.

Jäsenmaksu työpaikan sairauskassan täydennyspäivärahasta

Työpaikan sairauskassan maksamasta täydennyspäivärahasta tulee maksaa myös liiton jäsenmaksua.

Liittotoimikunta hyväksyi työehtosopimuksia

Metalliliitto on nyt neuvotellut uudet työehtosopimukset liiton sopimusaloille lukuun ottamatta mekaanisen metsäteollisuuden korjaamoita ja energia-alaa. Niiden neuvottelut käydään kyseisten alojen pääsopijoiden neuvottelutahdissa.

Liitteenä tiivistelmä autoalan ja jalometallialan sopimuksista.

Hanki lisätietoa yritystaloudesta

Yritystalouden avaimet -kurssi pidetään Kirkkonummella 29.-31.10.2009. Kurssi on etenkin Metalliliiton luottamushenkilöille tärkeä ja tarjoaa tarpeellista tietoutta yritystaloudesta.

Johtamistaidon opistolla järjestettävälle kurssille voivat osallistua kaikkien henkilöstöryhmien edustajat. Koulutuksen tuoma taloudellinen osaaminen antaa paremman pohjan ratkaista asioita työpaikalla.

Kurssin kustannukset on tarkoitus neuvotella yrityksen kanssa. Olisi hyvä, jos samasta yrityksestä kurssille pääsisivät kaikkien henkilöstöryhmien edustajat.

Metalliliitto on Teknologiateollisuus ry:n kanssa tehnyt yhteistyötä kurssien onnistumisen ja toteutumisen puolesta.

Ilmoittautuminen kurssille on tehtävä viimeistään kahta päivää ennen kursin alkamista. Ohjelma ja ilmoittautumistiedot liitteenä.

Metalliliitto on aiemmin pitänyt neljä pilottikurssia luottamushenkilöille. Osallistujien kommenttien perusteella kurssit olleet sisällöltään onnistuneita.

Lisätiedot:
työehtosihteeri Kari Hyytiä, puh. 020 77 41092 tai 040 725 2984, kari.hyytia@metalliliitto.fi

SAK-nuorilla uusien jäsenten viikonloppu

Tervetulleita Kiljavalle ovat kaikki SAK:laisten liittojen 35-vuotiaat tai nuoremmat jäsenet, jotka ovat liittyneet vuonna 2006 tai sen jälkeen. Vastaavaa kaikkien SAK:laisten liittojen tapahtumaa ei ole järjestetty aiemmin. Halloween-tapaaminen on yhdistelmä asiaohjelmaa ja mukavaa yhdessäoloa.

Ilmoittaudu viimeistään 9.10. osoitteessa

Lisätiedot: Johanna Koskinen,
puh. 040 752 8637.

Asiaa asbestista

Suomen Ammattiliittojen Lomajärjestö SAL järjestää Oulussa kuntoremonttikurssin 30.9.-7.10. Ilmoittaudu pian, sillä takaraja on ke 23.9. Lisäksi Turussa pidetään to 29.10. asbestiaihetta käsittelevä yleisöilta, jonka järjestävät SAL, Hengitysliitto Heli ja ammattiliitot yhdessä.

Oulun kurssille osallistuvat maksavat kurssista omavastuun, joka on 23 euroa/henkilö/vuorokausi. Myös matkakulut on korvattava itse. Turun yleisöilta on kaikille avoin ja maksuton.

Ilmoittautumisohjeet ovat oheisissa liitteissä.

Teknologiateollisuuden TES liiton sivuilla

Teknologiateollisuuden uusi työehtosopimus on lisätty Metalliliiton sivuille.

Sopimuksen sisältöön voi tutustua
täällä.

Jäsenmaksu työpaikan sairauskassan täydennyspäivärahasta

Täydennyspäiväraha otetaan huomioon, kun määritellään työttömyyskassan maksaman etuuden perusteena olevaa palkkaa. Jos osa täydennyspäivärahasta maksetaan sairausvakuutuslain mukaisena päivärahana ja osa täydennyspäivärahana, vain täydennyspäivärahana maksettu osuus otetaan huomioon palkanmäärittelyssä.

Koska täydennyspäiväraha otetaan mukaan työttömyyskassan maksaman etuuden perusteena olevassa palkassa, täydennyspäivärahasta on maksettava myös jäsenmaksu.

Sairauskassat eivät pääsääntöisesti peri jäsenmaksua maksamistaan täydennyspäivärahoista, joten jäsenten on itse huolehdittava jäsenmaksun maksamisesta.

Yhteystiedot jäsenasioissa: liiton jäsenrekisterin puhelinpalveluaika on
ma-pe klo 8.20-16.00. Jäsenrekisterin palvelunumero 020 77 41180, telekopio 020 77 41170, s-posti jasenrekisteri@metalliliitto.fi.