21.8.2009 | Uutiskirje 17 2009

Riku Aalto: Sopimus tilanteen mukainen

Ratkaisulla halutaan turvata jäsenten ostovoima sekä tukea työpaikkojen säilymistä taantumassa, Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto toteaa.

— Olimme nyt valmiit maltillisiin palkankorotuksiin, koska kolmivuotiseen sopimukseen sisältyvät vuosittaiset neuvottelut palkoista mahdollistavat kulloisenkin neuvotteluhetken talous- ja työllisyystilanteen huomioon ottamisen.

Kolmivuotinen sopimuskausi myös vakauttaa työmarkkinoita.

Aalto muistuttaa, että yli 30 000 Metalliliiton jäsentä on tällä hetkellä lomautettuna tai irtisanottu.

— Vaikka talous lähtisi nopeaankin nousuun, kestää vielä useamman vuoden ennen kuin se näkyy työllisyydessä.

Sopimusneuvottelut on käyty poikkeuksellisen syvän kansainvälisen taloustaantuman ja kysyntäkriisin oloissa. Maailmantalous supistuu tänä vuonna. Suomessa bruttokansantuote supistuu eri arvioiden mukaan 5-7 prosenttia. Teknologiateollisuuden liikevaihdon arvioidaan jäävän kuluvana vuonna jopa 25—30 prosenttia alle viimevuoden tason ja supistunut kysyntä kiristää kansainvälistä kilpailua tilauksista.

Neuvottelujen yhteydessä on selvitetty myös valtiovallan mahdollisuuksia tukea ratkaisua määräaikaisilla, lähinnä työttömyysturvaan, lomautukseen ja koulutukseen liittyvillä muutoksilla.

— Jotta yhteisesti asetetut tavoitteet saavutettaisiin, on tärkeää, että hallitus toteuttaa esitetyt määräaikaiset muutokset nopeasti, Aalto sanoo.