13.8.2009 | Uutiskirje 16 2009

46 uutta työntekijää ja työjärjestelyjä

Metallityöväen Työttömyyskassa on vastannut hakemusten määrän valtavaan kasvuun hankkimalla lisätiloja, palkkaamalla lisää henkilöstöä sekä muokkaamalla työtapoja.

Viime vuoden marraskuun jälkeen kassa on palkannut entisten työntekijöiden lisäksi 46 työntekijää. Kassassa on nyt 104 työntekijää. Lähiviikkoina palkataan parikymmentä uutta työntekijää.

Uusilta työntekijöiltä vie oma aikansa oppia itsenäiseen työskentelyyn. Alkuvaiheen koulutuksen jälkeen vie noin kaksi kuukautta, jotta uusi henkilö pystyy itsenäisesti käsittelemään esimerkiksi kokoaikaisen lomautetun ensimmäisen hakemuksen. Yleinen arvio on, että kestää vuoden ennen kuin uusi henkilö oppii ammattimaiseksi työttömyysturvakäsittelijäksi.

Kassa ei ole pelkästään lisännyt työntekijöitään. Kassan työprosessit on käyty tarkkaan läpi ja haettu tehokkainta mahdollista työnkulkua. Tällä hetkellä erityyppiset hakemukset ovat tietyillä käsittelijöillä, jotka on koulutettu juuri niiden käsittelyyn. Näin on saatu myös uusien henkilöiden työpanos tehokkaasti käyttöön.

Työttömyyskassan puhelinpalvelu on siirretty lähes kokonaan muiden kuin käsittelijöiden hoidettavaksi, jotta käsittelijöiden ammattitaito voidaan hyödyntää päivärahojen maksamiseen.

Työttömyyskassan työhönsä motivoitunut henkilöstö tekee kaikkensa, jotta ruuhkat saataisiin purettua. Kassassa tehdään jatkuvasti ylitöitä.

Työttömyyskassa on henkilöstön määrän kasvun myötä joutunut hankkimaan uutta tilaa. Hakaniemen Metallitalosta on käytännössä kaikki liikenevä tila vuokrattu kassan käyttöön. Myös Metalliliiton kokoustiloista osa on kassan työntekijöiden käytössä. Hakaniemessä sijaitsevasta Ympyrätalosta on vuokrattu iso tila, johon osa kassan työntekijöistä on siirtynyt.