29.5.2009 | Uutiskirje 13 2009

Liittovaltuusto: Työttömyysturvalainsäädäntö joustavammaksi

110-vuotisjuhlakokoukseensa kokoontunut Metallityöväen Liiton liittovaltuusto vaatii, että työttömyysetuuksien maksamisen on oltava nykyistä joustavampaa.

Etuushakemusten käsittely kestää aivan liian kauan, koska lainsäädäntö tekee työttömyysetuuksien laskemisesta ja maksamisesta monimutkaista. Lomautettu tai irtisanottu henkilö joutuu kohtuuttomaan tilanteeseen, kun hakemuksen käsittely kestää pahimmillaan kuukausia.

Lainsäädäntöä on muutettava järkevämmäksi niin, että työttömälle voidaan maksaa nopeasti tietty osa korvauksesta. Lomakorvausten jaksotus ja muut käsittelyä viivästyttävät lainsäädännölliset tekijät pitää poistaa. Näillä lakimuutoksilla on äärimmäinen kiire. Vallitseva tilanne on valtuuston mielestä hyvin epäoikeudenmukainen.

Liittovaltuusto kantaa erityistä huolta nuorisotyöttömyyden räjähdysmäisestä kasvusta. Erityisen huolestuttava on nuorten miesten työllisyystilanne. Heistä on työttömänä liki neljännes ja tilanne heikkenee edelleen.

Nuorisotyöttömyyden jälkihoitokustannukset tulevat yhteiskunnalle erittäin kalliiksi. Nuoren henkilön pitkittyneestä työttömyydestä seuraa helposti syrjäytymistä sekä mielenterveys- ja päihdeongelmia. Valtion ohella työnantajien pitää nyt kantaa vastuuta. Kyse on yritykselle kirjaimellisesti elintärkeästä investoinnista tulevaisuuteen.
Ammattiin opiskeleville on taattava harjoittelupaikat, jotta he voivat valmistua ja saada ammatin.

Liittovaltuusto tyrmää palkankorotusten nollalinjan. Valtuusto suhtautuu kielteisesti myös sellaiseen palkankorotusmalliin, joka sisältää työpaikkakohtaisen erän.