Liittovaltuusto: Työttömyysturvalainsäädäntö joustavammaksi

110-vuotisjuhlakokoukseensa kokoontunut Metallityöväen Liiton liittovaltuusto vaatii, että työttömyysetuuksien maksamisen on oltava nykyistä joustavampaa.

Puheenjohtaja Aallon juhlapuheessa mennyttä ja tulevaa

Metallityöväenliiton liittovaltuuston 110-vuotisjuhlakokouksessa puheenjohtaja Riku Aalto piti juhlapuheen, jossa hän tarkasteli liiton menneisyyttä ja arvioi tulevaisuutta.

TEAM jakajana valtuustokeskustelussa

TEAM-hanke ja työllisyystilanne nousivat päällimmäisiksi valtuuston yleiskeskustelussa. TEAM-hankkeessa näkemykset jäsenäänestyksen tuloksen kunnioittamisesta liittokokouksessa jakaantuivat poliittisten ryhmien mukaan.

Seuraa liittokokouskeskustelua verkosta

Tampereen liittokokouksessa käytävää keskustelua voi seurata reaaliajassa liiton verkkosivuilta.

Liittovaltuusto: Työttömyysturvalainsäädäntö joustavammaksi

Etuushakemusten käsittely kestää aivan liian kauan, koska lainsäädäntö tekee työttömyysetuuksien laskemisesta ja maksamisesta monimutkaista. Lomautettu tai irtisanottu henkilö joutuu kohtuuttomaan tilanteeseen, kun hakemuksen käsittely kestää pahimmillaan kuukausia.

Lainsäädäntöä on muutettava järkevämmäksi niin, että työttömälle voidaan maksaa nopeasti tietty osa korvauksesta. Lomakorvausten jaksotus ja muut käsittelyä viivästyttävät lainsäädännölliset tekijät pitää poistaa. Näillä lakimuutoksilla on äärimmäinen kiire. Vallitseva tilanne on valtuuston mielestä hyvin epäoikeudenmukainen.

Liittovaltuusto kantaa erityistä huolta nuorisotyöttömyyden räjähdysmäisestä kasvusta. Erityisen huolestuttava on nuorten miesten työllisyystilanne. Heistä on työttömänä liki neljännes ja tilanne heikkenee edelleen.

Nuorisotyöttömyyden jälkihoitokustannukset tulevat yhteiskunnalle erittäin kalliiksi. Nuoren henkilön pitkittyneestä työttömyydestä seuraa helposti syrjäytymistä sekä mielenterveys- ja päihdeongelmia. Valtion ohella työnantajien pitää nyt kantaa vastuuta. Kyse on yritykselle kirjaimellisesti elintärkeästä investoinnista tulevaisuuteen.
Ammattiin opiskeleville on taattava harjoittelupaikat, jotta he voivat valmistua ja saada ammatin.

Liittovaltuusto tyrmää palkankorotusten nollalinjan. Valtuusto suhtautuu kielteisesti myös sellaiseen palkankorotusmalliin, joka sisältää työpaikkakohtaisen erän.

Puheenjohtaja Aallon juhlapuheessa mennyttä ja tulevaa

Puhe on kokonaisuudessaan oheisessa liitetiedostossa.

TEAM jakajana valtuustokeskustelussa

Valtuuston sosialidemokraatit vaativat myönteisen tuloksen kunnioittamista ensi viikon ylimääräisessä liittokokouksessa. Vasemmistoliittolaiset katsoivat tilanteen muuttuneen mm. Sähköliiton poisjäännin jälkeen, eikä sen vuoksi tulisi ottaa huomioon jäsenäänestyksen tulosta.

Tiivistelmä
keskustelun puheenvuoroista.

Seuraa liittokokouskeskustelua verkosta

Kokous alkaa tiistaina 2.6. kello 10.30.