6.3.2009 | Uutiskirje 5 2009

Riku Aalto: Eläkeiän noston perustelut kestämättömiä

Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto pitää käsittämättömänä hallituksen jääräpäistä asennetta eläkekysymyksessä. Lukuisat asiantuntijat ovat osoittaneet eläkeiän nostamisen perustelut kestämättömiksi. Raskasta työtä tekevät eivät kerta kaikkiaan pysty pidentämään työuriaan pakolla. Työelämässä on tehtävä paljon työntekijöiden toivomia uudistuksia, mutta niistä hallitus ei tunnu olevan kiinnostunut.

Aalto muistuttaa, että eläkeiän nostoa perusteltiin aluksi ulkomaisten rahoittajien rauhoittelemisella. Kansainväliset rahoittajat arvostavat kuitenkin ennen kaikkea yhteistyöhön perustuvaa, vakaata yhteiskuntaamme. Tätä vakautta hallitus nyt horjuttaa, ja se puolestaan saattaa todella huolestuttaa Suomelle myönnettävien lainojen koroista päättäviä.

- Pääministeri voisi vielä hetkeksi palata Kuusamon lumille. Sieltä toivottavasti löytyisi oikea tärkeysjärjestys asioille ja arvoille. Kansalaisten hyvinvoinnin pitää ohjata päätöksiä. Nyt ollaan joutumassa tilanteeseen, jossa hallitukseen eivät enää luota kansalaiset eivätkä kansainväliset rahoittajat.

Aalto korostaa hallituksen sitoutuneen pelkästään tänä ja viime vuonna 2,9 miljardin veronalennuksiin. Nyt pää tulee vetävän käteen ja velanotto repeää holtittomaksi. Eläkeiän nosto paperilla ei tässä tilanteessa auta.

- Suomi on pärjännyt kovassa kansainvälisessä kilpailussa sopimisella ja vuoropuhelulla. Tämän vahvuuden tarkoituksellinen hävittäminen on todella ajattelematonta toimintaa, Aalto summaa.