Riku Aalto: Eläkeiän noston perustelut kestämättömiä

Allekirjoita eläkevetoomus

Allekirjoita vetoomus hallituksen eläkepäätöksen muuttamiseksi.

Lennäkki jakoon

Vanhasen hallituksen päätös eläkeiän nostamisesta on peruttava. Pakolla ei ihminen työssä pysy.

Ruotsin sopimus ei ole palkanalennussopimus

Useissa tiedotusvälineissä uutisoitiin virheellisesti Ruotsin Metalliliiton IF Metallin lomautussopimus palkanalennussopimukseksi. Palkanalennus lyhentää myös työaikaa.

Keskusjärjestöjen yhteinen luottamusmiestilaisuus 14.3.

SAK, STTK ja Akava järjestävät yhteisen luottamusmiestilaisuuden lauantaina 14. maaliskuuta Helsingissä. Tilaisuus pidetään Finlandia-talossa kello 13-15.

Riku Aalto: Eläkeiän noston perustelut kestämättömiä

Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto pitää käsittämättömänä hallituksen jääräpäistä asennetta eläkekysymyksessä. Lukuisat asiantuntijat ovat osoittaneet eläkeiän nostamisen perustelut kestämättömiksi. Raskasta työtä tekevät eivät kerta kaikkiaan pysty pidentämään työuriaan pakolla. Työelämässä on tehtävä paljon työntekijöiden toivomia uudistuksia, mutta niistä hallitus ei tunnu olevan kiinnostunut.

Aalto muistuttaa, että eläkeiän nostoa perusteltiin aluksi ulkomaisten rahoittajien rauhoittelemisella. Kansainväliset rahoittajat arvostavat kuitenkin ennen kaikkea yhteistyöhön perustuvaa, vakaata yhteiskuntaamme. Tätä vakautta hallitus nyt horjuttaa, ja se puolestaan saattaa todella huolestuttaa Suomelle myönnettävien lainojen koroista päättäviä.

- Pääministeri voisi vielä hetkeksi palata Kuusamon lumille. Sieltä toivottavasti löytyisi oikea tärkeysjärjestys asioille ja arvoille. Kansalaisten hyvinvoinnin pitää ohjata päätöksiä. Nyt ollaan joutumassa tilanteeseen, jossa hallitukseen eivät enää luota kansalaiset eivätkä kansainväliset rahoittajat.

Aalto korostaa hallituksen sitoutuneen pelkästään tänä ja viime vuonna 2,9 miljardin veronalennuksiin. Nyt pää tulee vetävän käteen ja velanotto repeää holtittomaksi. Eläkeiän nosto paperilla ei tässä tilanteessa auta.

- Suomi on pärjännyt kovassa kansainvälisessä kilpailussa sopimisella ja vuoropuhelulla. Tämän vahvuuden tarkoituksellinen hävittäminen on todella ajattelematonta toimintaa, Aalto summaa.

Allekirjoita eläkevetoomus

Allekirjoita vetoomus hallituksen eläkepäätöksen muuttamiseksi.

SAK, STTK ja Akava ovat laatineet yhteisen vetoomuksen, jossa ne vaativat hallitusta muuttamaan päätöksensä eläkeiän nostamisesta 65 vuoteen. Käy sinäkin allekirjoittamassa
vetoomus.

SAK on lisäksi koonnut verkkosivuilleen vastauksia yleisimpiin eläkkeitä koskeviin kysymyksiin. Kysymykset ja vastaukset löytyvät
täältä.

Lennäkki jakoon

Hallituksen eläkepäätös osoittaa, kuinka vieraantunut hallitus on tavallisen palkansaajan arjesta. Työelämää riivaa jatkuva kiire, muutos ja työtehtävien muuttuminen. Ihmiset jäävät eläkkeelle, koska he eivät pysty eivätkä jaksa enää tehdä töitä.

Palkansaajien keskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava ovat valmistaneet yhteisen lennäkin eläkeasiasta. Aiheesta on tulossa jakoon myös tarroja.

Lennäkki on liitteenä.

Ruotsin sopimus ei ole palkanalennussopimus

Sopimus mahdollistaa osittaisen lomautuksen ansionmenetyksellä. Kyse ei siis ole palkkojen leikkauksesta. Palkan on oltava vähintään 80 prosenttia työntekijän normaalista palkasta.

Ruotsissa ei sitten 1990-luvulla tehdyn lomautusrahastojen purkamisen jälkeen ole ollut lomautusmahdollisuutta toisin kuin mm. muissa Pohjoismaissa, Saksassa ja Ranskassa. Ainoa vaihtoehto on irtisanominen.

Ruotsin porvarihallitus ei ole suostunut ay-liikkeen esityksiin lomautuksen ja koulutuksen mahdollistamisesta ja rahoittamisesta vaihtoehtona irtisanomisille.

IF Metall on lainsäädännön puutteellisuuden vuoksi neuvotellut työnantajien kanssa sopimuksen, jolla määräaikaisesti lyhennetään työaikaa sekä vähennetään palkkaa tavalla, joka käytännössä vastaa osa-aikaista lomauttamista suomalaisessa järjestelmässä.

Käytännössä kyseessä on joko lomautus tai koulutus. Palkka on aina kuitenkin vähintään 80 prosenttia entisestä kuukausipalkasta plus mahdolliset vuoro- ym. lisät. Paikallinen sopimus on aina edellytyksenä lomautus- ja koulutusjärjestelyille.

Sopimus on voimassa 31.3.2010 asti kolmen kuukauden irtisanomisajalla. Jos valtakunnallinen sopimus irtisanotaan, myös paikalliset sopimukset raukeavat.

Ruotsin Metalliliitossa on jo 25 000 jäsentä työttömänä ja 40 000 neuvottelujen alla.

Ruotsissa työttömyysavustus irtisanotulle on periaatteessa 80 prosenttia palkasta, mutta katto tulee vastaan jo alle 2000 euron kuukausipalkalla. Teollisuuden keskipalkoilla työttömyysavustusta saa vain noin 50–55 prosenttia entisestä palkasta.

Lue myös asiaa koskeva
uutinen Metallin verkkosivuilta

Sopimus ruotsiksi
IF Metallin verkkosivuilla

6.3.2009 | Uutiskirje 5 2009

Keskusjärjestöjen yhteinen luottamusmiestilaisuus 14.3.

Metalliliittolaisten luottamushenkilöiden osallistuminen tilaisuuteen organisoidaan pääosin aluetoimistojen kautta. Lisätietoja käytännön järjestelyistä saa aluetoimistoista.