22.1.2009 | Uutiskirje 1 2009

Liiton työntekijät auttamaan työttömyyskassaa

Metalliliiton työvaliokunnan päätöksen mukaisesti liiton työntekijöitä on irrotettu työttömyyskassan puhelinpalvelun avuksi, jotta soittoruuhka voidaan pitää siedettävänä.

Nopeasti huonompaan kääntynyt taloustilanne ruuhkauttaa edelleen Metallityöväen työttömyyskassaa. Tammikuun alkupuolella tilanne näytti jo niin pahalta, että Metalliliiton työvaliokunta päätti irrottaa liiton työntekijöitä avuksi työttömyyskassan puhelinpalveluun.

– Teemme kaikkemme, jotta tämä ruuhka saadaan purettua ja pystymme palvelemaan jäseniämme. Toivomme kärsivällisyyttä, sanoo Metallityöväen työttömyyskassan johtaja Marja-Leena Meriläinen.

Vielä alkusyksystä työttömyyskassan puhelinpalveluun tuli tavallisesti noin 900 puhelua viikossa. Tammikuun alussa puheluita tuli enimmillään yhdessä päivässä yli 1 400. Ongelmana onkin, että kaikkiin ei millään ehditä vastata.

Viime vuoden lopussa ja tämän vuoden alusta työttömyyskassaan on palkattu seitsemän uutta työntekijää.

Tammikuun puolivälin tietojen mukaan työttömyyspäivärahan hakijoiden määrä on jopa kymmenkertaistunut verrattuna viime syksyn tilanteeseen. Kun vielä alkusyksystä viikoittainen käsittelyä odottavien työttömyyspäivärahahakemusten määrä oli noin 300, tammikuun puolivälissä käsittelyjonossa oli yli 3 000 hakemusta.

Hakemusten määrän nopea kasvu on johtanut hakemusten käsittelyaikojen pidentymiseen. Kun tavallinen ansiopäivärahan käsittelyaika on ollut kaksi viikkoa, tammikuun puolivälissä käsittelyaika oli keskimäärin viisi viikkoa ensimmäisen päivärahahakemuksen saapumisesta kassaan.

Meriläinen muistuttaa, kuinka tärkeää on täyttää ansiopäivärahahakemus oikein ja muistaa tarvittavat liitteet. Puutteellinen hakemus aiheuttaa lisätoimia ja hidastaa sen käsittelyä.

Ohjeet ansiopäivärahan hakemiseksi ovat liitteenä sekä osoitteessa