17.12.2008 | Uutiskirje 16 2008

Metalliliitto: Hallituksen kasvatettava elvytyspakettia tuntuvasti

Hallituksen on tartuttava talouden taantumaa lieventäviin toimiin viipymättä. Metallityöväen liitto vaatii, että elvyttäviin toimiin ohjattavan rahan määrä on moninkertaistettava hallituksen esittämästä.

Vaikeuksissa olevia yrityksiä pitää auttaa aientamalla sellaisia valtion hankintoja, mitkä joka tapauksessa ovat kohta edessä. Helsingin telakalle toisivat helpotusta jäänmurtaja- ja öljyntorjuntakaluston uushankinnat ja peruskorjaukset. Puolustusvoimat tarvitsee lisää kuljetuskalustoa ja VR:llä on edessä vaunujen uusiminen. Nämä kaikki hankinnat pitäisi päättää ja käynnistää pian.

Myös julkinen asuntorakentaminen, jolla tuotettaisiin kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja, työllistäisi monia aloja.

Valtion tuki ei kuitenkaan saa olla avoin piikki yrityksille. Pitää arvioida, mitkä yritykset ovat tukemisen arvoisia. Tällaista arviointia kyetään tekemään vientitakuulaitoksissa, kuten Finnverassa tai esimerkiksi Teollisuussijoitus Oy:ssä. Niille pitää ohjata nopeasti lisää rahaa.

Yksityisten työnantajien on ymmärrettävä vastuunsa ja roolinsa yhteiskunnassa. Esimerkiksi Saksassa työnantajat ovat vapaaehtoisesti ottaneet käyttöön politiikan, jossa irtisanomisten sijaan tarjoavat koulutusohjelmia. Tämä on hyvä malli myös Suomessa. Ammattitaitoinen työvoima pitää kaikin keinoin saada pysymään metallialalla. Toiselle työuralle siirtyneitä on myöhemmin hyvin vaikea saada takaisin alan yrityksiin.