17.11.2008 | Uutiskirje 15 2008

Lomautuskynnys laskenut yrityksissä liian alas

Nopeasti laajentunut finanssikriisi on laukaissut yrityksissä paniikinomaisen lomautusten ja irtisanomisten aallon. Metalliliitto on vakavasti huolestunut siitä, että yritykset toimivat nyt lyhytnäköisesti ja harkitsematta perusteellisesti vaihtoehtoja lomautuksille.

Lomautusten sijasta yritykset voivat esimerkiksi kouluttaa henkilöstöään ja kehittää työympäristöä. Lisä- ja täydennyskoulutuksesta on hyötyä myös yrityksen tuottavuuden kehittämisessä.

Metalliliitto muistutti perjantaina 14.11. antamassaan kannanotossa, että metallialan yrityksillä on takana pitkään kestänyt noususuhdanne. Ylisuuria osinkoja maksaneilta ja huimia voittoja tuottaneilta yrityksiltä pitää nyt löytyä resursseja, joilla laajamittaiset irtisanomiset ja lomautukset voidaan välttää. Henkilöstö on palkkaratkaisuilla luonut edellytykset yritysten menestykselle. Nyt pitää yritysten vuorostaan kantaa vastuuta henkilöstöstään ja tinkiä omista lyhyen aikavälin tuottotavoitteistaan, Metalliliitto muistuttaa.

Metallialan ammattikoulutus on vihdoin alkanut vetää puoleensa nuoria, joille suurten ikäluokkien siirtyminen eläkkeelle avaa hyvät työnsaantimahdollisuudet. Tämä vetovoima menetetään pitkäksi aikaa, jos yritykset kohtelevat nyt piittaamattomasti henkilöstöään. Taantumaa seuraa aina noususuhdanne. Jos yritykset päästävät nyt irti työvoimastaan, on suhdanteen kääntyessä vaikea löytää osaavaa väkeä, Metalliliitto painottaa.

Lisäksi valtion on määrätietoisesti huolehdittava siitä, että yrityksille soveltuvaa koulutusta on riittävästi tarjolla. Julkisia hankintoja on aikaistettava ja on käynnistettävä pikaisesti julkisia investointeja, kuten teiden ja rataverkostojen kunnostus. Myös Finnveralle ja Suomen Teollisuussijoitukselle on ohjattava lisäpanoksia, Metalliliitto vaatii.