15.10.2008 | Uutiskirje 14 2008

Metalliliitto päätti TEAM-aikataulustaan

Metalliliitto on päättänyt omalta osaltaan TEAM-liittoprojektin jatkovalmistelujen aikataulusta.

Projektiaikataulu on rakennettu siltä perustalta, että ylimääräinen liittokokous on sääntöjen mukaan kutsuttava koolle kolme kuukautta ennen kokousta ja että jäsenkäsittely järjestetään ennen kokouksen koolle kutsumista.

Jäsenkäsittelyn muodosta päättää liittovaltuusto sääntömääräisessä syyskokouksessaan 26.-27.11.2008.

Tammikuun loppupuolella järjestetään kaikille avoimet alueelliset koulutus- ja tiedotustilaisuudet kuudella alueella. Hankkeesta informoidaan laajasti myös mm. Ahjo-lehdessä sekä verkkosivuilla. Asia on esillä myös sopimusalojen edustajistoissa.

Jäsenkäsittely järjestetään 11.-18.2.2009. Jäsenkäsittelyn muodosta päättää liittovaltuusto marraskuussa. Muotoina voivat olla jäsenäänestys, ammattiosasto- tai piirijärjestökäsittely.

Metalliliiton liittotoimikunta ja Metallityöväen työttömyyskassan hallitus tekevät 26.2.2009 päätöksen ylimääräisen liittokokouksen ja ylimääräisen edustajiston kokouksen koolle kutsumisesta. Kokouksiin osallistuvat vuoden 2008 toukokuussa pidettyihin 20. liittokokoukseen ja edustajiston kokoukseen valitut kokousedustajat.

Kokoukset pidetään 2.-3.6.2009. Toiminnan lopettamiskokoukset pidetään marraskuussa, jolloin myös uuden liiton perustamiskokous pidetään.

Metalliliiton liittotoimikunta ja työttömyyskassan hallitus hyväksyivät projektiaikataulun 10.10.2008.

TEAM-liittoprojektissa ovat mukana Kemianliitto, Metalliliitto, Puu- ja erityisalojen liitto, Viestintäalan ammattiliitto, Rautatieläisten liitto ja Sähköliitto. Sähköliitto on toistaiseksi pidättäytynyt työryhmätyöskentelystä. Liittojen tavoitteena on uuden teollisuuden ammattiliiton perustaminen. Uusi liitto aloittaisi toimintansa vuoden 2010 alusta.

Sähköliiton edustajisto ottaa TEAM-liittoprojektiin kantaa 21.–23.11.2008. Kemianliitto järjestää jäsenäänestyksen helmikuussa, liiton valtuusto (ylin päättävä elin) kokoontuu 4.–5.6.2009. Viestintäalan ammattiliiton valtuusto kokoontuu joulukuussa ja liittokokous on 8.–10.5.2009. Rautatieläisillä on valtuusto 26.11. ja liittokokous 26.–28.5.2009. Puuliiton liittokokous on 15.–17.5.2009.

www.metalliliitto.fi/portal/suomi/team-liittoprojekti/