8.4.2008 | Uutiskirje 7 2006

Mistä uurnavaalisotkussa oli kyse

Lyhyesti sotkussa oli kyse tästä

- Äänioikeutettuja oli yli 162 000

- Itellan koodausvirheen takia ennakkoäänestyksen palautuskuoren taakse tulostettu viivakoodi oli virheellinen noin 50 000 palautuskuoressa.

- Yli 67 000 ennakkoäänestäneestä noin 20 000 kirjautui virheellisen viivakoodin takia ennakkoäänestäneiden luetteloon väärin.

- Tätä virhettä yritettiin korjata ennen uurnavaalitodisteen lähettämistä.

Yritys korjata virhettä aiheutti uurnavaalikirjeen lähettämisen siirtämisen yhdellä päivällä.

- Korjaus ei täysin onnistunut. Uurnavaalikirjeitä lähti niille, jotka olivat äänestäneet ennakkoon. Vastaavasti osa niistä, jotka eivät äänestäneet ennakkoon, eivät saaneet uurnavaalikirjettä. Tästä syystä liittotoimikunta perui lauantaina 5.4. uurnavaalin, joka oli suunniteltu käynnistyväksi sunnuntaina 6.4.

- Virhe äänestäneiden luettelossa on nyt löydetty ja korjattu. Luettelot on täsmäytetty neljässä erillään tehdyssä tietokoneajossa Itellassa, Sammossa ja Metalliliitossa. Ajot antoivat ennakkoon äänestäneistä yhtenäisen lopputuloksen, mitä liittotoimikunta saattoi pitää luotettavana.

Vaalipiirien keskusvaalilautakunnat tulevat vahvistamaan korjatun ennakkoon äänestäneiden luettelon 14.4.

Vaalisalaisuus on säilynyt koko ajan. Äänikuoria ei ole avattu selvitystyön aikana.