Uurnavaalit 6.-8.4 perutaan

Metalliliiton liittotoimikunta päätti perua liittokokousvaalien uurnavaalin sunnuntaista 6.4. tiistaihin 8.4.

Itellan lehdistötiedote 4.4.: Metalliliiton vaalien toteutuksessa ongelmia Itellan virheen vuoksi.

Metalliliiton uutiskirje

Uurnavaalit 6.-8.4 perutaan

Syynä uurnavaalien peruuttamiseen on Itella Oyj:ssä äänestäjäluetteloiden datan käsittelyssä tapahtunut koodausvirhe. Itella on jo eilen myöntänyt virheensä.

Liittotoimikunta kokoontuu uudelleen tiistaina 8.4. kello 15 arvioimaan, onko siihen mennessä tehtävissä selvityksissä saatu täysi varmuus siitä, että uurnavaalit voidaan toteuttaa myöhemmin. Siihen mennessä selvitetään myös eri vaihtoehtoihin liittyvät juridiset seikat.

Jos vaalit toteutetaan myöhemmin, liittotoimikunta tekee uurnavaalien uudesta ajasta päätöksen tiistaina. Mikäli uurnavaalin järjestämiselle ei tuolloin katsota olevan edellytyksiä, liittotoimikunta päättää koko vaalin mitätöimisestä ja siirtää liittokokousta.

Liittotoimikunta toimii Metallin liittokokousvaalien keskusvaalilautakuntana.

Saman päätöksen teki myös Metallityöväen työttömyyskassan hallitus työttömyyskassan edustajiston kokouksen vaalien osalta.

Metalliliiton liittotoimikunta pahoittelee omalta osaltaan jäsenille aiheutunutta vaivaa ja harmia.

Lisätietoja uurnavaalien myöhemmästä ajankohdasta tai mahdollisista muista päätöksistä on luvassa tiistaina noin kello 17 Metalliliiton verkkosivuilla.

Metalliliiton uutiskirje

5.4.2008 | Uutiskirje 6 2008

Metalliliiton vaalien toteutuksessa ongelmia Itellan virheen vuoksi.

Metalliliiton liittokokouksen uurnavaalit on tarkoitus järjestää 6.-8.4. Metallityöväen liiton keskusvaalilautakunta kokoontuu lauantaina 5.4. käsittelemään tilannetta.

Ensimmäinen vaihe oli postivaali, joka pidettiin 14.-28.3. välisenä aikana. Ne jäsenet, jotka eivät äänestäneet postitse, saivat kutsun vaalin toiseen vaiheeseen eli uurnavaaliin sekä äänestyslipukkeen. Kyseinen äänestyslipuke toimii todisteena äänioikeudesta ja siitä, ettei henkilö ole äänestänyt jo postitse.

Metalliliiton vaalit toteuttaa Itella. Itellassa tapahtuneen virheen vuoksi uurnavaalin lipuke lähetettiin myös sellaisille henkilöille, jotka olivat äänestäneet jo postitse. Tällä hetkellä pyritään selvittämään, monelleko äänestyslipuke on virheellisesti mennyt.

Itella on järjestänyt posti- ja uurnavaalin yhdistelmävaaleja asiakkailleen 15 vuoden ajan. Vastaavanlaista virhettä ei ole tapahtunut koskaan aiemmin. Syynä tapahtuneeseen on datan käsittelyssä tapahtunut koodausvirhe.

- Olemme erittäin pahoillamme syntyneestä tilanteesta. Pyydämme anteeksi sekä Metalliliitolta että sen jäseniltä, johtaja Pavlos Ylinen Itellasta toteaa.