22.11.2007 | Uutiskirje 9 2007

Suhdanne hiipuu huipustaan

Yleinen suhdannetilanne heikkenee jonkin verran ensi vuoden aikana, tai jo vuoden vaihteessa. Metalliteollisuuden yrityksiin tämä huipputasoltaan heikentyvä kysyntä vaikuttaa vuodesta 2009 eteenpäin.

Jos kotimainen tilanne heikkenee samaan aikaan, kun kansainvälinen kysyntä vaimenee, seuraukset voivat olla vakavampiakin. Konepajateollisuus menestyy Suomessa hyvin nyt, mutta on esitetty myös arveluja sen kilpailukyvystä huippukysynnän vaimentuessa.

Elektroniikka- ja sähköteollisuus keskittyy Suomessa Nokia-klusterin ympärille, ja tilanne on kaiken kaikkiaan valoisa. Nokia porskuttaa edelleen hurjaa vauhtia sekä kannattavuuden että markkinaosuutensa kasvun osalta. Menneet vuodet ovat olleet raskaita sen alihankkijaverkostolle Suomessa, mutta tästä eteenpäin tilanne ei enää pahemmaksi voi oikein mennä – alihankinta on muiden maiden varassa.

Muun muassa nämä tiedot käyvät ilmi Metalliliiton tutukimustoiminnan tuottamasta metalliteollisuuden ja autoalan toimialakatsauksesta, joka on osa liiton tutkimustoiminnan yritys- ja toimiala-seurantaa.

Katsauksen tarkoituksena on toimia eräänä perustana vertailtaessa yritysten kehitystä toimialan kehitykseen.

Katsaus on kokonaisuudessaan oheisessa tiedostoliitteessä.