22.5.2007 | Uutiskirje 5 2007

Metalli kasvaa edelleen muita nopeammin

Viime vuosi oli kovan kasvun aikaa sekä Suomen kokonaistuotannolle että metalliteollisuudelle. Suurimmat kasvuluvut syntyivät kulkuneuvojen sekä metallituotteiden toimialoilla. Tuotannon siirtäminen ulkomaille näyttää koskevan erityisesti sähkö- ja elektroniikkateollisuutta, ei niinkään perinteistä metalliteollisuutta.

Suurten konepajayritysten kannattavuus on erittäin hyvää luokkaa, ja liiketulosprosentit olivat vuonna 2006 viiden suurimman yrityksen osalta keskimäärin kahdeksan. Ylipäätään metalliteollisuudessa tilauskirjat ovat edelleen paksut, ja alkuvuonna 2007 uusia tilauksia tuli EK:n suhdannebarometrin mukaan jälleen ennätystahtia.

Tämä viestii siitä,että myös kuluva vuosi alkaa olla ns. pulkassa. Kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen tulokset olivat konepajayrityksissä odotusten mukaisia tai hiukan parempia.

Tänä vuonna odotetaan teollisuustuotannon kasvuvauhdin hiljentyvän alle 5 prosenttiin, mutta metalliteollisuuden osalta odotettavissa on tätä nopeampaa kasvua edelleen. Päätoimialoilta ainoastaan metallituotteissa odotetaan nyt selvää jäähtymistä ja alle 4 prosentin tuotannon kasvua.

Metalliliiton tutkimustoiminnan tuottama Metallin suhdannekatsaus kokonaisuudessaan alla olevassa tiedostoliitteessä: