25.2.2013 | Uutiskirje 5 2013

Onko yrityksesi CE-merkinnästä tietoinen?

Metallituotteita valmistavan yrityksen pääluottamusmies: kannattaa varmistaa, että työantajayrityksesi on ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin CE-merkinnän saamiseksi ja on tietoinen asiasta - ilman CE-merkintää tuotteet eivät tulevaisuudessa enää voi olla markkinoilla. Nyt asian hoitamisella alkaa jo olla kiire.

Varmista työpaikkasi johtajalta, että yrityksesi on tietoinen asiasta ja ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin CE-merkin saamiseksi. Korosta sitä, että CE-merkinnän saamiseen kuluu aikaa ja toimenpiteisiin sen saamiseksi on ryhdyttävä viipymättä.

Euroopan parlamentti ja Euroopan komissio hyväksyivät viime vuonna rakennustuoteasetuksen (305/2011/EC), joka astuu voimaan kaikissa EU:n jäsenmaissa viimeistään 1.7.2013 tai teräsrakenteiden osalta siirtymäajan jälkeen viimeistään 1.7.2014 ilman kansallisia hyväksymisprosesseja.

Rakennustuoteasetus edellyttää teräsrakenteiden CE-merkintää, olipa tuote myynnissä ainoastaan Suomessa tai myös muualla EU:ssa.

Asetus koskee teräsrakenteita, kuten sillat, kulkusillat, portaat, kaiteet, konepedit, mastot, tornit, paineettomat säiliöt, siilot, putkilinjat, paalut, nosturiradat sekä talonrakentamisen teräsrakenteet.

Lisätietoja: aluetoimitsija Tapio Anttila, tapio.anttila@metalliliitto.fi, puh. 020 77 41391 ja vastaava tutkija Mika Kärkkäinen, mika.karkkainen@metalliliitto.fi, puh. 020 77 41202