21.6.2012 | Uutiskirje 15 2012

Marraskuussa asbestiterveyskurssi - haku kiinni elokuussa

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry järjestää yhdessä Hengitysliiton kanssa asbestiterveyskurssin 5.–10. marraskuuta Mikkelissä. Hakemukset on jätettävä viimeistään 3. elokuuta.

Terveyskurssi on tarkoitettu asbestialtistuneille ja sairastuneille. Kurssille voivat osallistua työikäiset, eläkkeellä olevat sekä heidän puolisonsa.

Terveyskurssin tavoitteena on antaa perustiedot asbestisairauksista ja ammattitautikorvauksista sekä käsitellä sairauteen liittyviä erityiskysymyksiä, virkistää ja herättää kiinnostus sekä antaa ohjeita oman kunnon hoitamiseen. Kurssi tarjoaa mahdollisuuden tutustua muihin samassa elämäntilanteessa oleviin ja siellä saa tietoa paikallisista tukiverkostoista. Kurssin tarkoituksena on tukea myös puolisoita muuttuneessa elämäntilanteessa.

Terveyskursseilla on opetus- ja ryhmäkeskusteluja, ryhmäharjoituksia sekä testauksia. Puolisoille järjestetään osittain omaa ohjelmaa.

Ryhmän koko noin 20–30 henkilöä ja kurssille voi ottaa puolison mukaan. Kurssi järjestetään Raha-automaattiyhdistyksen tuella. Omavastuu on 28 €/hlö henkilöltä vuorokaudessa.

Hakemuksessa on mainittava asbestialtistuneisuus ja perustelut kurssin tarpeelle. Valinnat tehdään hakemuksessa esille tulleiden perusteluiden mukaisesti. Hakemukseen ei liitetä lääkärinlausuntoa tai epikriisikopiota. Hakemus tulee päivätä ja allekirjoittaa. Vajaasti täytettyjä hakemuksia ei voida ottaa huomioon.

Kurssit ja hakemuslomake löytyvät Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon sivuilta, www.mtlh.fi > Lomatuen haku, Hengitys-lehdestä ja Hengitysliiton verkkosivuilta, www.hengitysliitto.fi

Hakemukset osoitteella:
Maaseudun terveys- ja lomahuolto ry
Mannerheimintie 31 B 20
00250 Helsinki

Hakuaika päättyy 3.8.2012. Myönteisestä päätöksestä ilmoitetaan kirjallisesti viimeistään 2 kk ennen loman alkua.

Lisätietoja:
- Kyselyt arkisin klo 9–15 puh. 010 219 3460 tai lomat@mtlh.fi
- Verve Mikkeli, kuntoutussihteeri, puh. 020 757 5239 tai 020 757 5231 kuntoutussihteeri.mikkeli@verve.fi
- Tarja Pajunen, puh. 020 757 5138, tarja.pajunen@hengitysliitto.fi