27.4.2012 | Uutiskirje 11 2012

Kampanja Iranin ay-liikkeen puolesta

SASK:in ja Amnestyn yhteinen Oikeutta ja solidaarisuutta –kampanja on käynnistynyt. Allekirjoittamalla vetoomuksen voit painostaa Irania noudattamaan kansainvälisiä velvoitteita ja turvaamaan työntekijöiden oikeuden muodostaa itsenäisiä ammattiliitoja sekä liittyä niihin.

Oikeutta ja solidaarisuutta -kampanjassa keskitytään kevään aikana ay-oikeuksien loukkauksiin Iranissa. Kampanjassa vedotaan Iranin viranomaisiin, jotta Iran noudattaisi kansainvälisiä sopimuksia ja velvoitteitaan, turvaisi työntekijöiden oikeuden muodostaa itsenäisiä ammattiliittoja sekä vapaan järjestäytymisen. Verkkosivulla ay-oikeudet.fi voi käydä allekirjoittamassa vetoomuksen Iranin ay-oikeuksien puolesta. Vetoomuksessa vaaditaan Iranin vangittujen ay-aktiivien vapauttamista. Lisäksi vaaditaan ay-aktiivien yleisen häirinnän, uhkailun ja pahoinpitelyn lopettamista.

Kampanja alkoi maaliskuun alussa ja jatkuu kesäkuun loppuun. Kampanja ei pyöri pelkästään internetissä, vaan jalkautuu kevään tapahtumiin ja työpaikoille. Vapputapahtumissa eri puolilla Suomea on tarkoitus jakaa lentolehtisiä ja kertoa kampanjasta.
Kampanjaan voi osallistua seuraavilla tavoilla:

• Allekirjoita vetoomus verkossa:
ay-oikeudet.fi

• Kerro kampanjasta ystävillesi, työkavereillesi, ay- ja puoluetovereillesi
• Jaa sivua ay-oikeudet.fi sähköpostitse ja Facebook-kavereillesi
• Vie työpaikallesi vetoomuslista ja kerää siihen nimiä. Vetoomuksen voi tulostaa
täällä
.

Kampanja näkyy ja kuuluu myös Maailma Kylässä -festivaaleilla Helsingin Kaisaniemessä ja Rautatientorilla toukokuun viimeisenä viikonloppuna 26.–27.5. Tavoitteena on saada 10 000 allekirjoitusta vetoomukseen.
Kampanjabanneri ilmestyy lähiaikoina myös Metallin verkkosivuille.

---
Lisätietoja: solidaarisuushankekoordinaattori Maarit Rautio, puh. 020 77 41065 tai maarit.rautio@metalliliitto.fi