27.4.2012 | Uutiskirje 11 2012

Uutinen nollasopimuksista uusintana + toimiva liite

Edellisessä uutiskirjeessä 11.4. kerrottiin Metalliliiton kannasta ns. nollatyöaikasopimuksiin. Uutisen yhteydessä ollut liitetiedosto ei auennut, joten tässä uutinen uusittuna ja toimivan liitetiedoston kanssa.

---
On ollut havaittavissa, että muutamat vuokratyöfirmat ovat halunneet sopia työntekijöidensä kanssa toistaiseksi voimassaolevia nollatyöaikasopimuksia. Näissä työajaksi sovitaan nolla tuntia per viikko. Lähtökohtaisesti voi sanoa, että työnantajan ja työntekijän oikeudet ja velvollisuudet eivät ole tasapainossa 0-työaikasopimuksissa. Metalliliitto ei tästä syystä hyväksy "nollasopimusten" tekemistä.

Vaikka sopimusvapaus antaakin melko pitkälle meneviä mahdollisuuksia järjestellä työsuhteen ehtoja myös työsopimuksin, eivät työnantajien tarjoamat työsopimusmallit aina ole sisältönsä puolesta lakien tai työehtosopimusten mukaisia. Korkein oikeus teki tammikuussa asiaan liittyvän päätöksen, josta kerrottiin 1.2. lähetetyssä
Metallin uutiskirjeessä 3/2012
.

Metalliliiton edunvalvonnan toiminta-alueen oikeudellisessa yksikössä on laadittu muistio, jonka aiheena on nollatuntinen työviikko. Muistio on tämän uutisen liitteenä pdf-muotoisena.

Lisätietoja: työehtosihteeri Jouni Miettinen, jouni.miettinen@metalliliitto.fi, puh. 020 77 41125