27.4.2012 | Uutiskirje 11 2012

Työttömyyskassalle uusia sähköisiä palveluita

Ansiopäivärahan ensihakemuksen ja sen liitetiedot voi lähettää nyt sähköisesti Metallityöväen työttömyyskassalle. Lisäksi kassa on ottanut käyttöön puhelinpalvelussaan ympäri vuorokauden toimivan puheentunnistuspalvelun.

Työttömyyskassalle voi lähettää sähköisesti nyt myös ansiopäivärahan ensihakemuksen sekä hakemusten käsittelyä varten tarvittavat liitetiedot. Tämän voi tehdä sähköisessä asioinnissa, jonne pääsee esimerkiksi painamalla työttömyyskassan etusivulla olevaa sähköinen asiointi -painiketta. Sähköiseen asiointiin kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla. Ensihakemusta käytetään silloin kun edellisen hakemusjakson päättymisestä on kulunut yli kolme kuukautta

Sähköisestä asioinnista voi lähettää myös ansiopäivärahan jatkohakemuksen. Sähköisen asioinnin hakemukset -painikkeen kautta pääsee valitsemaan ensihakemuksen tai jatkohakemuksen.

Sähköisestä asioinnista voi lähettää hakemusten käsittelyä varten tarvittavia liitetietoja. Sähköisesti lähetettävä tiedosto voi olla kooltaan enintään kaksi megatavua (2Mt). Tiedostomuodon pitää olla joko .tif, .tiff, .jpeg tai .pdf. Liitteen voi kohdistaa aiemmin lähetettyyn, käsittelemättömään hakemukseen.

Työttömyyskassa otti käyttöön puheentunnistuspalvelun

Työttömyyskassan puhelinpalvelu laajentui puheentunnistuspalvelulla. Ansiopäivärahaa tai vuorottelukorvausta työttömyyskassalta hakeneet saavat puheentunnistusautomaatista tietoa hakemuksen saapumisesta kassalle, sen käsittelytilanteesta tai jo käsitellyn hakemuksen maksupäivän. Palvelusta voi myös tarkastaa viimeisimmän hakemuksen jakson.

Palveluun tunnistaudutaan luettelemalla oma henkilötunnus ja postinumero merkki kerrallaan. Tunnistus onnistuu parhaiten, jos tiedot luettelee selkeällä yleiskielellä. Suosittelemme soittamaan puheentunnistuspalveluun paikasta, jossa ei ole taustamelua.

Puheentunnistuspalvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa kaikkina viikonpäivinä. Puhelinnumero on 020 690 448. Puhelun hinta on lankapuhelimesta soitettaessa paikallisverkkomaksu ja matkapuhelimesta soitettaessa matkapuhelinmaksu.

Lisätietoja:
Metallityöväen työttömyyskassan toimistopäällikkö Sari Honkanen, sari.honkanen@metalliliitto.fi, puh. 020 77 41251