27.3.2012 | Uutiskirje 9 2012

Vuokratyöfirmoilla haluja nollatyöaikasopimuksiin

On ollut havaittavissa, että muutamat vuokratyöfirmat ovat halunneet sopia työntekijöidensä kanssa toistaiseksi voimassaolevia nollatyöaikasopimuksia. Näissä työajaksi sovitaan nolla tuntia per viikko. Lähtökohtaisesti voi sanoa, että työnantajan ja työntekijän oikeudet ja velvollisuudet eivät ole tasapainossa 0-työaikasopimuksissa. Metalliliitto ei tästä syystä hyväksy "nollasopimusten" tekemistä.

Vaikka sopimusvapaus antaakin melko pitkälle meneviä mahdollisuuksia järjestellä työsuhteen ehtoja myös työsopimuksin, eivät työnantajien tarjoamat työsopimusmallit aina ole sisältönsä puolesta lakien tai työehtosopimusten mukaisia. Korkein oikeus teki tammikuussa asiasta päätöksen, josta kerrottiin 1.2. lähetetyssä
Metallin uutiskirjeessä 3/2012
.

Metalliliiton edunvalvonnan toiminta-alueen oikeudellisessa yksikössä on laadittu muistio, jonka aiheena on nollatuntinen työviikko. Muistio on tämän uutisen liitteenä RTF-muotoisena.

Lisätietoja: työehtosihteeri Jouni Miettinen, jouni.miettinen@metalliliitto.fi, puh. 020 77 41125