31.1.2007 | Uutiskirje 1 2007

Sopimus koululaisten kesäharjoittelusta

Metalliliitto on sopinut Teknologiateollisuus ry:n ja Autoalan keskusliiton kanssa koululaisten kesäharjoitteluohjelmasta. Liitot haluavat näin tukea peruskoululaisten ja luiolaisten mahdollisuuksia tutustua työelämään.

Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluohjelmassa voi tehdä töitä kaksi viikkoa tai kymmenen työpäivää ajalla 1.6. - 31.8. Tutustumisjaksolta maksetaan kertakaikkisena palkkana 280 euroa, joka sisältää tutustumisjaksolta kertyneen lomakorvauksen. Jos tutustumisjakso on pidempi, tämä otetaan huomioon vastaavasti palkassa.

Työehtosopimuksen palkkoja, palkanmääräytymisperusteita ja muita rahanarvoisia etuja ei sovelleta peruskoululaisiin ja lukiolaisiin, joiden työsuhde perustuu tähän kesäharjoitteluohjelmaan. Lukuun ottamatta säännöllisen työajan pituutta heihin ei myöskään sovelleta työehtosopimuksen työaikaa koskevia määräyksiä, mikäli ne vaikeuttaisivat harjoittelun toteutusta.

Voimassa vuoteen 2010

Tavoitteena on työllistää mahdollisimman monta koululaista. Liitot ovat yhtä mieltä siitä, että harjoitteluohjelmaan perustuvat työsuhteet ovat sen laatuisia, ettei harjoitteluohjelma ole ristiriidassa työsopimuslain ja työehtosopimusten työvoiman vähentämistä, lisätyön tarjoamisvelvollisuutta tai takaisinottoa koskevien määräysten kanssa.

Sopimus kesäharjoitteluohjelmasta on voimassa vuosina 2007 -2010.