Sovintoesitys hyväksyttiin - lakko loppuu

Metallityöväen liitto, Ammattiliitto Pro ja työnantajien Teknologiateollisuus ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen alan työehtokiistassa. Viime perjantaina alkanut lakko loppuu. Töihin palataan mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään keskiviikkona 26. lokakuuta kello 14. Ylityökielto on purettu teknologiateollisuudessa ja peltialalla.

Sovintoesityksen keskeinen sisältö

Valtakunnansovittelijan sovintoesityksen keskeinen sisältö on koottu tämän uutisen liitteenä oleviin Powerpoint-kalvoihin.

Medlingsbudet godkändes - strejken avslutas

Metallarbetarförbundet, Fackförbundet Pro och arbetsgivarförbundet Teknologiindustrin har godkänt det medlingsbud som riksförlikningsmannen gav i kollektivavtalskonflikten. Strejken, som började i fredags, avslutas. Arbetstagarna återvänder på jobb så fort som möjligt. Också övertidsförbudet inom teknologiindustrin hävs.

Päivystysnumero jatkaa keskiviikkoon

Työtaistelupäivystysnumero palvelee keskiviikkoon 26.10.2011 kello 17.00 saakka. Liiton aluetoimistot toimittavat lakkoavustusten maksatuslistat ja ohjeet lakkotalojen yhteyshenkilöille tämän viikon aikana.

Sovintoesitys hyväksyttiin - lakko loppuu

Metalliliiton valtuusto hyväksyi kokouksessaan maanantaina 24. lokakuuta valtakunnansovittelijan sunnuntaina tekemän sovintoesityksen. Päätös syntyi valtuustossa siten, että kukaan ei esittänyt sovun kaatamista. Kolmelle sopimusta arvostelleelle valtuutetulle jätettiin kuitenkin mahdollisuus jättää eriävä mielipiteensä valtuuston päätökseen. Suuri työehtoneuvottelukunta ja liittotoimikunta esittivät yksimielisesti sovitteluesityksen hyväksymistä.

Sovintoesityksen keskeinen sisältö

Metalliliiton ja Teknologiateollisuuden välisissä neuvotteluissa sovittiin keskusjärjestöjen raamin lisäksi tekstimuutoksia työehtosopimukseen. Muutokset täsmentävät ja parantavat muun muassa määräyksiä, jotka koskevat työskentelyä varsinaisen työpaikan ulkopuolella, isyysvapaata, ulkopuolisen työvoiman käyttöä. Muutoksista tiedotetaan lisää myöhemmin.

Keskusjärjestöjen raamissa sopima mahdollisuus työnantajan määräämään kolmen päivän vuosittaiseen osaamista lisäävään koulutukseen ja yli 55-vuotiaiden osalta myös työkyvyn edistämiseen ja työhyvinvoinnin parantamiseen on mukana sovintoesityksessä.

Liite ohessa myös pdf-muodossa siltä varalta, että tietokoneesi ei avaa Powerpointia.

Medlingsbudet godkändes - strejken avslutas

Metallarbetarförbundet, Fackförbundet Pro och arbetsgivarförbundet Teknologiindustrin har godkänt det medlingsbud som riksförlikningsmannen gav i kollektivavtalskonflikten. Strejken, som började i fredags, avslutas. Arbetstagarna återvänder på jobb så fort som möjligt, ändå senast på onsdag 26 november kl 14. Också övertidsförbudet inom teknologiindustrin hävs.

Metallförbundets fullmäktige godkände på sitt möte det medlingsbud som riksförlikningsmannen gav i söndags. Fullmäktige fattade beslutet utan att någon föreslog att uppgörelsen skulle fällas. Tre ledamöter som hade kritiserat uppgörelsen gavs ändå möjlighet att reservera sig mot fullmäktiges beslut.

Päivystysnumero jatkaa keskiviikkoon

Lakkoavustusten maksatukseen liittyviin kysymyksiin vastataan samasta numerosta keskiviikkoon 2.11.2011 kello 16.00 saakka, jonka jälkeen kysymyksiin vastaa Metallin vaihteen kautta talousosasto.

---
Metalliliiton keskustoimiston työtaistelupäivystys: puh. 020 77 41004, klo 8.20-17.00.